ahoj a


ahoj ah

Co zničilo soukromý sektor? Rodinné spory nebo nacismus?

1. listopadu 2009 v 23:34 | Tereza Holanová |  filmy, které stojí za to

recenze film Soumrak bohů

Každý problém se dá vyřešit. V nacistickém Německu se problémem mohl stát i člověk. Soukromý podnikatel, který se odmítl podřídit politické moci, i příslušník uskupení SA.


"Myslím, že je nyní mimořádně důležité chránit ocelárny před neodvratným politickým tlakem," zdůrazňuje ředitel rodinné firmy Joachim von Essenbeck při oslavě svých sedmdesátin. Po celý život usiloval o prestiž a nezávislost podniku a dosud se mu dařilo. V tu chvíli netuší, že bude tentýž večer zastřelen a ocelárny se postupně z nedobrovolného sponzora změní v oficiálního dodavatela zbraní.

Neobvyklý pohled na třicátá léta v Německu nabízí film italského režiséra Luchina Viscontiho Soumrak bohů. Na rozdíl od jiných autorů se Visconti nevěnuje židovské problematice, ani přímo nesleduje Hitlerův nástup k moci. Namísto toho zavádí diváka do ocelářské firmy. A na vztazích jednotlivých příbuzných, kteří se na řízení podílejí, ukazuje společenské a hodnotové změny. Těm se nevyhnuli ani ti, kteří věřili, že se jich nikdy týkat nebudou. Snímek vyjadřuje nemožnost soukromého sektoru udržet se stranou a ochránit si svoji nezávislost. Základním kamenem, který zbořil Joachimovu filosofii, se stávají konflikty příbuzných, kteří se nedokáží semknout a dohodnout na jednotném postupu. Namísto toho mezi sebou soupeří o moc, snaží se navzájem zlikvidovat a věří, že právě oni se dostanou na výsluní. Netuší však, že bratránek Assenbach, který se od dění v podniku drží stranou a namísto toho se vysoce angažuje v jednotkách SS, hraje hru s více stranami zaráz a jejich spory podporuje. Jen tak totiž dosáhne vnitřní destrukce firmy a jejímu pozvolnému přechodu do nacistických rukou.

Kromě tématu prorůstání státní moci do soukromého sektoru a rozpadu rodinných vazeb se režisér zaměřil i na historické pozadí zobrazovaných událostí. Tím je především požár Říšského sněmu a Noc dlouhých nožů, která znamenala symbolické vyvrcholení likvidace příslušníků SA jednotkami SS. V snímku lze také zachytit začínající antisemitismus. "Ohrožovat tě za to, že jednu malou Židovku nenapadlo nic jiného než se oběsit, nebudu. Podle nových zákonů jsi vlastně ani nic nespáchal."
Pokud bych měla snímek charakterizovat jedním slovem, zvolila bych přívlastek temný. Kromě epochy, které se věnuje, a scénám, jež zachycuje, tento dojem podporuje především volba interiérů. Převládají tmavé barvy, děj se odehrává v šerých a ponurých prostorách nebo v nočních hodinách. Jako diváka mne také při prvním sledování rušila špatná orientace v postavách, kdy jsem se více než na příběh a dialogy musela soustředit na to, kdo je kdo. Proto doporučuji vidět film alespoň dvakrát. Při každém dalším zhlédnutí si divák všimne nových intrik a vztahů, které mu dosud unikaly, a více se vžije do Německa 30. let.

Foto: wikipedia.org
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama