ahoj a


ahoj ah

Kritizujete Borce? Zameťte si prvně před vlastním prahem

6. února 2010 v 21:14 | Tereza Holanová |  za oponou VŠE

S tím, že řada lidí označuje moji školu za nejtěžší gympl v Praze, jsem se už smířila. Vysvětlování, že nemá smysl generalizovat podle studentů, kteří se rozhodli pro cestu nejmenšího odporu, jsem vzdala. To, že někdo neví, že se na ekonomce vyučují i náročné kurzy, ve kterých přenáší odborníci z praxe, jsem přijala jako fakt. Dodnes mne však nadzvedne ze židle, pokud uslyším větu: "Ekonomka je lehká, protože má Borce."


Ano, řadě lidí leží v žaludku server, kde studenti komentují jednotlivé vyučující a navzájem si doporučují, které předměty stojí za to. Borec, kde se lze dozvědět, co bylo v minulém testu a kam chce kdo jet na Erasmus. Kritici ekonomky mohou označit školu za lehkou z mnoha důvodů. Skutečně ji zvládne kdekdo, při vhodné volbě oboru navíc bez větší námahy. Že se podobný absolvent diametrálně liší od svědomitého studenta, který se chce maximálně připravit na budoucí praxi, pochopí snad každý. Ti, kteří se ohánějí Borcem, by se však měli prvně podívat na vlastní práh. Zda je zametený.

Letem akademickým světem

Stránku Spolužáci.cz má můj ročník aktivní jak na VŠE, tak na Fakultě sociálních věd UK. V čem se od sebe liší? Na té druhé najdete přesně totéž, co na propíraném Borci. Pro každý předmět jednu složku v dokumentech. A uvnitř poznámky či výpisky z povinné literatury. Na nástěnce se to hemží zadáními testů z předtermínů i z minulých let. Podobné je to na Lékařské fakultě UK v Hradci Králové. "Vkládají se sem postřehy ze zkoušek, materiály, co kde kdo našel," komentuje místní studentka Pavlína. Studenti Českého vysokého učení technického jsou poctivější a nadále spoléhají především na individuální přípravu. Na některých oborech přesto najdete ftp, moodle server nebo privátní wikipedii. Studenti Mendelovy univerzity v Brně naopak důvěrně znají stránky www.pefka.cz. A ty obsahují staré známé informace. Rady, jak a z čeho se učit, informace tom, co bylo v testu, jací byli zkoušející nebo přednášky, seminárky a zkouškové písemky ke stažení. Vlastní portál chystají také zlínští vysokoškoláci. Studenti dalších škol vesele komunikují přes Spolužáky, Facebook nebo skupinový e-mail.

Proč tedy ekonomům předhazovat Borce? Protože patří do té menšiny škol, které si dokázaly vytvořit ucelený a přehledný systém nad rámec známých sociálních serverů? Musím zdůraznit, že studování pomocí jakékoliv podloudné aktivity je mi proti srsti. Nemluvě o tom, že na celé studium nepostačí Borec nikomu. Řadu předmětů je třeba pochopit a všeobecný přehled získáte jen stěží procházením testových variant.

Za možnost komentování, kterou Borec nabízí, jsem naopak velmi ráda. V kolosu, kde vládne anonymita, je jen málo vyučujících či kurzů, jež by platily za všeobecně zavedené synonymum kvality. Díky referencím na Borci se však o člověku, jehož škola prezentuje jako docenta s mnoha tituly a publikacemi, dozvím, že dává všem jedničky, nevyžaduje docházku ani jakoukoliv aktivitu na cvičeních. Právě díky zkušenostem ostatních studentů je možné zajistit si studium, jaké člověk chce. Buď bezproblémové, nebo takové, při němž se zapotí. Za odměnu se dočká pocitu, že dobrou známku dostal zaslouženě a že se něco nového, případně praktického dozvěděl. Je to málo? Určitě více než kritika ze stran těch, kteří jednají nefér, ať už se jejich metody pohybují v rovině obyčejného opisování nebo čerpání informací z profesionálně vytvořených webových stránek.
 


Komentáře

1 pseudoINTELEKTUÁLKA | Web | 6. února 2010 v 22:29 | Reagovat

Hezkej článek, máš pravdu. Jsem na VŠE zatim nováček, mám za sebou první semestr. Borec je příjemným pomocníkem, obzvlášť v té anonymitě panující ve škole, ale spoléhat se jen na něj nestačí, i přes to všechno, co člověk na Borci najde, je potřeba věnovat trochu času i vlastní přípravě..

2 gemik | Web | 6. února 2010 v 22:42 | Reagovat

Přesně tak, díky Borci má člověk vše pěkně na jednom místě, dokonale setříděné, v tom je jeho výhoda. Bagatelizovat vejšku kvůli existenci jednoho serveru je nesmysl.

3 AjA | Web | 6. února 2010 v 23:28 | Reagovat

tak ja nevim, plamenna obhajoba neceho, co ani neznam :D na materialy ma treba PrF UK pravo.wz.cz, ze ano.... Terko, prala bych ti tyden v kuzi VS vyucujiciho, abys videla, kolik studentu ma opravdu zajem o studium (mizive procento), a kolika jde o titul (drtiva vetsina - bez ohledu na skolu...). Pak vcelku pochopis, ze si ucitele u ne-Ackovych predmetu ci u neprofilovych predmetu prilis nezatezuji nekolikanasobnym zkousenim... bud vyleti vetsina (viz mu jiz smazany clanek o umrtnosti), nebo to znamena snizit kriteria. Jinak by se z toho vsichni zblaznili (120 lidi, pisemny test, zkouska a na to JEDEN ucitel.... pri trech pokusech je to jako 360 lidi... prepocitej si to na hodiny :) a ten predmet  neucis jeden...)

4 dadulka | Web | 7. února 2010 v 11:01 | Reagovat

Dnes už se snad ani neočekává, že by studenti byly schopni samostatně studovat, myslet a uvažovat. Nic je k tomu nemotivuje, pokud oni sami nechtějí. Tu samou známku a ten samý titul budou mít jak ti, co tvrdě makají, tak bohužel i ti druzí. Ale život není spavedlivý, že? Snad až praxe ukáže, co v kom doopravdy je. Pomerně absurdní situace mě teď potkala s diplomovou prací. K mému tématu komplexní a ucelená literatura neexistuje, veškeré informace jsem musela shánět všude možně (povětšinou v angličtině) a vše si sama dávat do souvislostí, jinak bych tu práci nenapsala. takže jsem patřičně hrdá na 50 stran vlastního textu s naprostým minimem citací, protože to je podle mě jen opisování. A co mi na to řekl vedoucí? Komise by vám to nevěřila, že jste to napsala sama, tak ten seznam internetové literatury nastrkejte do textu jako citace, pokud chcete jedničku. Přeloženo do češtiny mi poradil, abych u vlastního textu předstírala, že je opsaný! Na to opravdu nemám slov...

5 Cracatit | Web | 7. února 2010 v 11:11 | Reagovat

Zajímavá sonda do VŠ prostředí. No, Aja má v ledasčem pravdu, dá to zabrat, vyzkoušet 120 lidí a opravit haldu testů. Vím, že i u nás na právech v Brně existuje něco podobného, jako je Borec, ale mně se tam nepodařilo se přihlásit. I tak si čas od času se spolužákama něco řeknem, kdo byl dobrý, kdo ne a tak a takový přehled skutečně člověku ulehčí výběr předmětů, potažmo zkoušejících a profilaci oboru buď k lehčímu nebo k těžšímu, vybere si taky líp, co ho baví, když ví, že ten a ten člověk učí to a to z takových a takových materiálů a je to třeba i užitečné a naopak. Nestačí jen opisovat, ale přiznejme se, kdo z nás si to občas neulehčí, že? Na druhou stranu samozřejmě, že opisování a hledání na internetu u některých odborných předmětů nenahradí přehled a jejich pochopení a pak se teprv ukáže, kdo umí a kdo ne. Tak asi tolik.

6 Terka | E-mail | Web | 7. února 2010 v 12:41 | Reagovat

Aja: to není obhajoba, něčeho, co neznám. Osobně bych kamenem nehodila, i kdy s postupem času na VŠ stále víc cítím nutnost studovat pro sebe, protože znalosti a schopnosti titulem neošidím. Tento text jsem sepsala v prvé řadě proto, že mi lezou na nervy "moralistická hodnocení" lidí ze zmiňované FSV UK, ale i z jiných škol, ačkoliv míra "spolupráce" je např. na uvedených spolužácích mnohem intenzivnější než na Borci, o míře opisování při samotných testech nemluvě.

To, co píšeš z hlediska vyučujícího, chápu. Je-li velká "úmrtnost", začne se nahlížet špatně na vyučujícího (kdysi jsem psala o případu J. Zajíčka, na jehož "neudělatelný" předmět vedli studenti VŠE sáhodlouhé stížnosti, přitom problém spočíval často v tom, že se na to, co celý semestr nechápali, ani jednou nezašli zeptat, atd.), i když na jednotlivých školách se to asi liší. Na eko je motivace zkoušku zvládnou velká kvůli jedinému pokusu, protože ztratit kredity a studovat to další semestr se chce málokomu. Na druhou stranu je tu celkem obvyklé někoho vyhodit a nechat ho celý předmět opakovat. Na žurně má velikou úmrtnost zkouška ze Současného českého jazyka III, někteří to studují více semestrů po sobě, protože jim ani tři pokusy nestačí, ztížnosti na vyučujícího jsem však nezaznamenala. Vše by ale mělo být prioritou škol a fakult - rozhodnout se, zda jít bezproblémovou cestou, vykazovat veliký počet absolventů bez záruky, že byli vyfiltrováni skutečně ti kvalitní, nebo zda postavit prestiž oboru na principu "síta" (ČVUT), tj. že se udrží jenom ti, kteří na to skutečně mají a projeví vůli studovat (což může být znakem zájmu o obor).

Dadulka: všeříkající, co víc psát...

Cracatit: Souhlas v tom, že mít materiály od někoho občas ulehčení znamená. Ideální je, pokud je vzájemná výměna vyrovnaná, např. na FSV se nám párkrát povedlo si poměrně férově rozdělit zkouškové otázky nebo kapitoly do povinné literatury a každý zpracoval výpisky do něčeho. Pokud jsem na takovéto materiály "odkázaná" (neúčast na přednáškách obvykle řeším tím, že si koupím učebnici), vždycky se snažím to doplnit ještě z nějakého dalšího zdroje (přečíst knihu, dohledat podrobnosti na netu, atd.). Co se opisování a získávání známek nefér, zůstala jsem (navzdory tomu, jak jsem jinak na VŠ "zvlčila") poměrně konzervativní. Na gymplu to bylo pod mojí úroveň zcela kategoricky. Příklad: Znalo se zadání na test z matematického semináře (jehož úroveň byla mj. mnohem vyšší než matiky na VŠE), všichni si to týden předem počítali, konzultovali výsledky, smolili minitaháky, protože to, že to viděli, jim zřejmě nestačilo (a pak dostávali trojky a horší známky, což už jde totálně mimo mé chápání), a já to jako jediná ze skupiny odmítala až do testu vidět. Prostě z principu. Na VŠE jsem slevila v tom, že když už mám pocit, že jsem naučená a připravená, pár zkouškových testů projdu, abych si vyzkoušela, zda bych test "naostro" zvládla.

7 Cracatit | 7. února 2010 v 13:33 | Reagovat

Celkem s posledním komentářem souhlasím. Já nemyslel vyloženě opisování vždycky a všude, spíš jsem chtěl poukázat na to, že ve větší nebo menší míře si to vyzkouší každý a buď opisuješ potom pořád nebo to nemáš ráda a radši se naučíš z vlastních zdrojů. Já mám pár materiálů od kámoše, někdy zajdu na konzultaci nebo se klidně i ve výuce občas zeptám, když něco nechápu, ale opisování jsem se vzdal, protože mě stejně nikdy pořádně nezachránilo, když jsem něco nechápal. Radši půjdu později na zkoušku nebo třeba na druhý termín, než abych danou věc nepochopil a dutě ji prostě jenom přehodil z papíru na papír. No nic, rozloučím se, ale budu to tu sledovat dál a čekám, že se do debaty ještě někdo připojí. A ať se daří na magistrovi, co sis vybrala na VŠE.

8 Cracatit | 7. února 2010 v 13:35 | Reagovat

Jo a ještě ke zkouškám: Myslím, že asi na většině škol jsou určité "nezvládnutelné" zkoušky, ale systémem síta myslím pracují spíš technické školy VUT v Brně, ČVUT a podobné, na humanitních oborech jsem o tomhl systému zatím příliš neslyšel. Podobné síto ještě taky funguje v jistém směru na LF MU, nevím, jak na ostatních lékařských fakultách, ale tuším, že taky to bude podobné. O LF vím od spolubydlícího, který na ní studuje.

9 zadny | 7. února 2010 v 14:34 | Reagovat

[6]: nerikam, ze ty neznas, ale ja neznam :))) Borce ce zet...nejak nemam duvod sledovat podobne servery jinych skol - pokud jsou oborem uplne ustrelene od meho :)

10 AjA | 7. února 2010 v 14:37 | Reagovat

me to vminulem komentari dalo jine jmeno...

az proniknes do systemu financovani skolstvi (ktery se ted bude menit), tak ti nebude divne, ze skoly nevyhazuji (techniky jsou penezne dobre zajisteny z aplikovaneho vyzkumu...to treba u fildy fakt nehrozi...)...taky tlaky ze strany EU na zvysovani poctu VS vzdelanych lidi...je to opravdu hluboka a neuveritelne propletena temer neuronova sit pricinnych souvislosti.

11 dadulka | Web | 7. února 2010 v 16:10 | Reagovat

souhlasím s názorem, že soudobé financování škol jen nahrává systému minimálního vyhazování studentů, protože tím přece školy vyhazují peníze z okna :o) a je úplně jedno, zda člověk studuje státní či soukromou školu... navíc tlak na VŠ studium pro všechny je opravdu velký, takže úspěšně spějeme k okamžiku, kdy už to nebude mít žádný význam (viz Německo: na co kadeřník potřebuje bakaláře?), ale s tím se taky těžko něco udělá. Já jsem pro to, aby studim na VŠ bylo opravdu náročné a tudíž dostupné pro minimum lidí, ale trned je bohužel opačný: studium dostupné pro všechny = kvalita upadá (a bude hůř :-()

12 Cracatit | 7. února 2010 v 16:28 | Reagovat

Jak mám některé aspekty EU rád, tak tohle je její stinná stránka, že diktuje, abychom měli co nejvíc VŠ studentů a školy se tím pádem uživily. Bohužel to tak prostě je. Někde, ale nemůžu si vzpomenout, kde to bylo, jsem četl, že máme dohromady snad 75 vysokých dohromady, což je na naši malinkou populaci celkem hodně.

13 michal zmatta | E-mail | 13. března 2010 v 13:23 | Reagovat

libi se pokazde kdyz vysokoskolaci tvrdi ze maji nejtezsi skoly na svete! oproti zahranici kde je to easy!
tyto trpane omyly tech studentiku cekajici houfne na tituly...bez praxe ktera je prave v zahranici nezbytna! aby clovek potom dostla praci dle svych schopnosti...se v cechahc z dob komunismu ktery stale plati, mavne rukou ze se pak nejak uvidi..., neuvidi!
zadnej boss ani manazer pokud chce aby firma slapala takoveho studenta nezamestna, pokud ano- pak za minimalni palt nekde v kanclu, pokud potom dokaze firmu obohatit a zvednout jeji kredit aspon o 20 procent-stava se skutecnym manazerem a pilirem.
nejtessi skola v cesku je prave ekonomka, v zavesu sVUT.
pRAVE NA TECHNICKE SKOLE SE TITO CEKATELE NA TITUL A PRIJMY NEJVIC PROEJVI! A ODPADNOU!PROTO TAKE SE TMA NIKDO MOC NEHRNE.
CO SE TYCE FEMALE...TKA INZENYREK NA VUT JE HAFO PIC! JENZE NEUMI VUBEC NIC!
PROCENTUALNE PROSTE JE TO JEN O TOM TITULU, TO ZE ZDE ZAZNEL ASI NEJELPSI NAZOR ,,AJI'' KTERA TO POSALA CELOREP[UBLIKOVE S NADHLEDEM .
V CECHACH SE PROSTE STUDUJE JEN ABYSE STUDOVALO..TLACHA,LO V MENZACH..UZIVALO SE..ZA PODPORY DANOVYCH POPLATNIKU A RODINY,KTERA TO VSE R\ADA SPONZORUJE, ABY PAK MELA NA ZVONKU TEN TITUL.
PAK JSOU STUDENTI V MENSINE , KTERI MUSI DO TOHO DAT MAXIMUM ,JEJICH RODINY JSOU CHUDE, A ONI NIC NEMAJI ZADARMO, PRITOM MUSI PRIHLIZET TE VETSINE , KTERA SE NA NE DIVA SKRZ PRSTY. JENZE PRAVE Z TAKOVYCH PAK BUDOU TI CO TO V REPUBLICE TAHNOU! OSTATNI SE JEN SVEZOU.
NAVIC VYSOKE SKOLY PORAD UCI TUNY ZBYTECNYCH INFORMACI A TO STYLEM NAPZPAMET..ANIZ BY STUDENTI SAMI PREDMET ROZVIJELI LOGICKY, PREMYSLELI SAMI. TO JE PRAVE TEN NEJPODSTATNEJSI ROZDIL MEZI CESKYMI SKOLAMY A ZAHRANICIM!
JAK A KDE TO PLATI..UZ SI NETROUFAM HODNOTIT. JE TO JEN JAKYSI PRUREZ. SNAD MI TO PROMINETE! I TY CHYBY V PRAVOPISU..TERKA HERKA UZ JE NA NE ZVYKLA.NEBOT PRY SI BERE Z MYCH KOMENTU JEN TY MYSLENKY. -:} DOBY KDY MNE PUCOVALA A CUPOVALA UZ JSOU DAVNO PRYC!
PROTO JIZDE SRDECNE ZDRAVIM! A PREJI JI V JEJIM DALSIM STUDIU A VZDELAVANI SE MNOHO USPECHU! JE TO NADANA STUDENTKA A MIMO JINE I POHLEDNA SLECNA! TAK JI MEJTE RADI!JINAK VAM NAKOPU PRDEL!HOWK. :-D

14 Olga | Web | 30. března 2010 v 21:37 | Reagovat

Nečetla jsem komentáře...ale, VŠE opravdu je nejtěžší pražský gympl. Neříkám to kvůli Borci, borec je fajn věc, ale pitomci nepomůže naprosto k ničemu. Na Vše jsem sice teprve 4. semestr (Sociálně-ekonomická demografie) ale pochopila jsem, že tahle škola je jenom další stupeň všeobecného vzdělávání. Co se Borce týče, pomohl mi hlavně při prvních zkouškách když jsem byla vyjukaný žabec. Teď už ho používám jenom pro kontrolu. :-)

15 Vojta | 16. května 2010 v 18:42 | Reagovat

Olga: No jen jestli ono to není i tím oborem. Zkus si studovat třeba obor účetnictví a uvidíš, proč se F1 říká fakulta zla. Navíc při vhodné volbě předmětů bys už teď byla v daních a účetnictví vzdělanější, než lidé, co dělají zkoušky do komory daňových poradců, čili o dalším stupni všeobecného vzdělávání nemůže být ani řeč. Ono to je opravdu pouze o tom, co si kdo na té škole vybere. ;-)

16 Terka | 17. května 2010 v 0:17 | Reagovat

Vojta: naprostý souhlas. Prostě, na VŠE (díky možnosti vybrat si jak předměty, tak učitele) platí mnohem více než na jiných univerzitách "jaký si to uděláš, takový to máš"

17 Terka | 17. května 2010 v 0:22 | Reagovat

Olga: trochu jsem googlila a z isisu zjistila, že jsme spolu tento semestr měly Základy HP s Vostrovskou :) No, a podle toho davu "uchechtaných" demografů, kteří se tísnili v zadních lavicích, věřím, že zrovna tento předmět můžeš brát jako zbytečný. Já si ho studovala kvůli tomu, že se mi hodil do práce, a celý semestr mne to bavilo a poctivě jsem tam chodila, ač mám svých 180 kreditů splněných. Ale nechci generalizovat, těch demografů bylo dost (a asi 50 jich přišlo poprvé až na test), takže určitě ne všichni dělali bugr, kvůli kterému se dost blbě poslouchal výklad :))

18 Matannoca | E-mail | Web | 16. července 2018 v 23:57 | Reagovat

Propecia Billig Kaufen  <a href=http://tadalaffbuy.com>cialis</a> Cialis Diario Comprar Buy Long Lasting Cialis Online Tadalafil Generico Prezzo Farmacia

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama